PUCH MAXI
PEDEL OG KICKSTARTER (P & K)Puch Maxi er danmark’s mest solgte knallert gennem tiderne.
Historie
Puch Maxi er den mest solgte knallert i danmark igennem tiderne.
Puch Maxi blevet for første gang fremstillet af Steyr Daimler Puch i 1968, er kendt for at være en af Danmarks mest populære knallerter. Den første Puch Maxi blev lanceret i Danmark i 1969 som en Pedal- model (P model), og er typegodkendt under mærkningen TUM-156.
I 1974 blev den første Puch Maxi Kickstarter-model (K-model) lanceret.
Kendetegnende for Puch Maxi var, at der jævnligt kom nye modeller til, men at grundprincippet for knallertens opbygning forblev det samme. f.eks Puch Maxi KL (Puch Maxi Kickstart Luksus), som kan kendes på at den har støddæmper bag, og at bagskærmen er bygget ind i stellet. Det er det samme på en Puch Maxi 2 Gears, en 2 gears har bare fodbremse, 2 gear og et mere komfortabelt sæde.
Som eksempel på dette kan nedenstående modeller nævnes. De er alle lavet efter det samme grundprincip, men har hver især specielle kendetegn og konstruktionsændringer:
Puch Maxi-1 P, Puch Maxi-1 K, Puch Maxi-1 KL, Puch Maxi-1 KR “Night Rider”, Puch Maxi-2, Puch Maxi-2A, Puch Maxi-2R “Night Rider”
De mest kendte modeller er Puch Maxi-1P og Puch Maxi-1K. Modellerne Puch Maxi-1 KL, Puch Maxi-2 samt Puch Maxi-2R “Night Rider” er kendetegnet ved, at de har bagstøddæmpere istedet for det almindelige “stive” Puch Maxi stel. Enkelte Puch Maxi modeller blev også leveret med speedometer samt lygtekåbe.
I 1991 blev afløseren for den “gode gamle” Puch Maxi lanceret.
Denne model hedder Puch PL 1 og Puch PL2 og er produceret i Italien af Piaggio. Denne fabrik producerer også Vespa Ciao, Vespa Bravo, Vespa SI m.fl.
Gl. model Puch Maxi er modeller frem til 1979 og har rund karburator og gl. type styr med styrstamme.
Ny model Puch Maxi er modeller fra 1980-1991 og har firkantet karburator og ny type styr med styrholder.
Puch Maxi P & K data
Beskrivelse | Ny model |
Model betegnelse: | Puch Maxi E-50 Motor |
Motor: | 1 cylindere / to-takts / luftkølet |
Cylinderens diameter: | 38mm. / 2P |
Slaglængde: | 43mm. |
Volumen: | 48,8 ccm |
Stempellængde: | 55 mm |
Kompression: | 9,8:1 |
Begrænser bøsning indsugningskanal: | 8,7 mm |
Karburator: | Firkantet 12 mm |
Standard dyse: | 44 eller 46 |
Nålens placering: | 2-hak fra oven |
Transmission: | 1-trins gearkasse |
Kobling: | Centrifugal oliebad |
Smøring: |
1:25 = 4% ved anvendelse almindeligt to-taktsolie 1:50 = 2% ved anvendelse af specielt to-taktsolie |
Tænding: | Bosch -6V/17W svinghjulsmagnet |
Platinafstand: | 0,35 -0,45 mm |
Tændingstidspunkt: | 1,0 mm før top |
Tændrør standard: | B-4H -NGK I W10AC -Bosch |
Elektrode afstand: | 0,4 -0,5 mm |
Benzintank: | 3,2 liter |
Oliemængde I motor | 0,2 liter |
Fortandhjul: | 13 tand |
Bagtandhjul: | 45 tand |
Dækstørrelse forhjul: | 2.00×17 |
Dækstørrelse baghjul: | 2.00×17 |
Vægt: | 45 kg |
Stelnummerets placering: | Fabrikationspladen der er nittet på stellet under tillige i højre side |
Beskrivelse | Gl. model |
Model betegnelse: | Puch Maxi E-50 Motor |
Motor: | 1 cylinderet / to-takts / luftkølet |
Cylinderens diameter: | 38mm. / 2P |
Slaglængde: | 43mm. |
Volumen: | 48,8 ccm |
Stempellængde: | 52,5 mm |
Kompression: | 9,8:1 |
Begrænser bøsning indsugningskanal: | 9,0 mm |
Karburator: | Rund 12 mm |
Standard dyse: | 54 eller 56 |
Nålens placering: | 2-hak fra oven |
Transmission: | 1-trins gearkasse |
Kobling: | Centrifugal oliebad |
Smøring: | 1:25 = 4% ved anvendelse almindeligt to-taktsolie
1:50 = 2% ved anvendelse af specielt to-taktsolie |
Tænding: | Bosch -6V/17W svinghjulsmagnet |
Platinafstand: | 0,35 -0,45 mm |
Tændingstidspunkt: | 1,0 mm før top |
Tændrør standard: | B-4H -NGK I W10AC -Bosch |
Elektrode afstand: | 0,4 -0,5 mm |
Benzin tank: | 3,2 liter |
Oliemængde I motor | 0,2 liter |
Fortandhjul: | 13 tand |
Bagtandhjul: | 47 tand |
Dækstørrelse forhjul: | 2.00×17 |
Dækstørrelse baghjul: | 2.25×17 |
Vægt: | 38 kg |
Stelnummerets placering: | Fabrikationspladen der er nittet på stellet under tillige i højre side |