Piaggio Vespa
Ciao, Si og BravoPiaggio har produceret lokomotiver, togvogne, busser og varevogn inden han begyndte at producer motorcykler og knallerter.
Historie
I 1884 grundlag Rinaldo Piaggio en fabrik som lavet mange ting. Først lokomotiver, så togvogne, busser og varevogne. Under de to verdenskrige fremstillet Piaggio flyvemaskiner. I 1946 starte Piaggio med at lave en billige motorcykel som alle hvad råd til. Det blev til Vespa motorcyklen, som forsat er i produktion i dag.
Den første Piaggio knallert kom til Danmark i 1968. Ciao hed den. Siden kom modellerne Si og Bravo. Begge modeller er bygget som Ciao modellen, men hvor Ciao er uden affjedring i bag, er Si og bravo med bagsvinger og to støddæmper i bag.
Især Vespa Ciao modellen er der solgt mange af i Danmark, og den er kommet i et vel af udgaver i gemmen årene.
Alle Piaggio Vespa Ciao, Si og Bravo knallerter har et originalt italiske (IGM) stelnemmer. Men dette nummer brugs kun på danske Vespa knallerter fra 2000 og til 2006.
Hvor gamle er min Vespa Ciao!
De danske Vespa knallert har fra 1968 og frem til 2000, har et dansk stelnummer indhugget udover det originalt italiske. Stelnummeret kan stå to steder. Enten på stellet op mod saddelpinden eller på højre side af stellet under fodpladen.
Nummeret skal læse sådan. De 3 første bogstaver indikerer hvilken importør, tallene er serienummeret og det enlige bogstav står for årgang. Se lister herunder.
Hvis der står noget bagefter det sidste bogstav, er det blot det danske godkendelsesnummer.
Eks. På stel nummer:
- ”WVV 80024 N DKK027”
- “WVV 155305 V” –
Piaggio Vespa Ciao årgangskoder:
A: 1942—1964—1985
B: 1943—1965—1986
C: 1944—1966—1987
D: 1945—1967—1988
E: 1946—1968—1989
F: 1947—1969—1990
G: 1948—1970—1991
H: 1949—1971—1992
J: 1950—1972—1993
K: 1951—1973—1994
L: 1952—1974—1995
M: 1953—1975—1996
N: 1954—1976—1997
P: 1955—1977—1998
Q: 1956
R: 1957—1978—1999
S: 1958—1979—2000
T: 1959—1980—2001
U: 1960—1981—2002
V: 1961—1982—2003
X: 1962—1983—2004
Z: 1963—1984—2005
Mangler du en komplet repartionsmanual til din Ciao, Si eller Bravo. Så kan du se det her. Service manual
Teknisk data på Piaggio Vespa Ciao C7E-1T:
Teknisk data |
|
Model betegnelse: |
Vespa Ciao C7E-1T |
Motor: |
1 cylinderet / to-takts / luftkølet |
Cylinderens diameter: |
38,4 mm. / 2P |
Slaglængde: |
43 mm. |
Volumen: |
49,8 ccm |
Stempellængde: |
52 mm |
Kompression: |
8:1 |
Begrænser bøsning indsugningskanal: |
7,2 mm |
Karburator: |
7 mm |
Standard dyse: |
39 |
Oliemængde i bagerste transmission |
0,06 liter |
Transmission: |
Kileremsskive – variabel |
Kobling: |
Centrifugal |
Smøring: |
1:25 = 4% ved anvendelse almindeligt to-taktsolie 1:50 = 2% ved anvendelse af specielt to-taktsolie |
Tændrør standard: |
NGK – B5HS |
Platinafstand: |
0,5 mm |
Tændingstidspunkt: |
20 gr. Før top (1,2 mm) |
Brændstof forbrug |
61,4 km/l |
Elektrode afstand: |
0,4 -0,5 mm |
Benzin tank: |
2,8 liter (0,5 liter i reserve) |
Sæde højde: |
1040 mm |
Længde: |
1630 mm |
Brede: |
670 mm |
Dækstørrelse forhjul: |
2.00×17 |
Dækstørrelse baghjul: |
2.00×17 |
Vægt: |
40 kg |