Totaktsmotor
BenzinTotaktsmotoren er en enkle motorkonstruktion og forholdsvis lave vægt. Derfor er den perfekt til knallerter.
Totaktsmotor
En totaktsmotor har meget få bevægelige dele. Faktisk består motorens bevægelige dele kun af stempel, plejlstand og krumtap. Ventilstyringssystemet er indbygget i stempel, da den har en dobbelt funktion og derved kan lave en forbrænding på bare 2 krumtap omdrejninger. Deraf navnet 2 takts motor.
1.Takt – Indsugning og kompression
I første takt bevæger stempelse sig fra bund mod top. I den bevægelse sker der et undertryk under stemplet og hvorved der bliver suget en benzin/luft blanding ind fra karburatoren. Over stempel komprimering af benzin/luft blanding fra forrige takt.
2.Takt – Forbrænding og udstødning
I anden taks er benzin/luft blanding over stemples ved at blive presser sammen og lige inden stempel når toppen punket antænder tændrøret benzin/luft blanding. Stempel bliver ny trykket ned. Udstødningsgassen fra forbrænding bliver ledt ud af udstødningskanalen. I samme bevægelse sker der et overtryk under stemplet og en ny benzin/luft blanding bliver trykket opover stemplet via skyldekanalerne hvorved en ny forbrænding kan startet.
Ventilsystem af benzin/luft blanding
Styring af indsugning af benzin/luft blanding til motoren fra karburator, kan styres på to måder. Roterende ventil eller membran styring.
Den roterende ventil, en plade som sidder på krumtappen. I pladen er der et hul/åbning, hvor ved at når pladen drejer fordi karburatoren, åbninger og lukker for benzin/luft blanding.
Membran styring åbner og lukker via det skiftede over og undertryk som er i krumtaphuset.